نانو ذرات چیست ؟

حداقل مقیاس ابعاد مواد 1 الی 100 نانو متر باشد نانو ذرات گفته می شود که در موضوعات مربوط به نانو فانوری جای دارد . نانو ذرات می شود گفت که زیر مجموعه از نانو مواد هستند که بر اساس ابعاد آنها و ساختار ظاهری آنها طبقه بندی می شوند .

مواد سه بعد دارند طول  عرض و ارتفاع حداقل یکی از این ابعاد در مقیاس فناوری نانو (100-1 نانومتر )باشد . به این ماده نانو ساختار گفته میشود .

نانو ساختار برحسب اینکه چند بعد در مقیاس فناوری نانو داشته باشته باشند تقسیم بندی های مختلفی می شوند .مواد به چهار دسته نانو ذرات (nano pariclesl) نانو سیم ها (nano wiers) لایه های نازک ( thin films ) نانو مواد حجیم ( bulk nano materials) تقسیم میشوند .

نانو ذرات چیست | شیوه ساخت نانو ذرات
نانو ذرات چیست | شیوه ساخت نانو ذرات

مواد به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتند :

نانو ذرات 

شاید اولین مواد استفاده شده در لعاب ظروف سفالی سلسه چین که از مدت ها قبل مورد استفاده قرار میگرفته نانو ذرات بود است . که شامل نانو ذرات  نیمه رسانا نانو ذرات سرامیکی ، نانو ذرات فلزات و….. می باشد . شکل های متفاوتی این ذرات دارند شامل شاخه ای ، ورقه ای ، کروی ، سوزنی ، میله ای و صفحه ای می باشند .

 

روش ساخت نانو ذرات ها

روش های ساخت متنوعی وجود دارد برای تولید نانو ذرات که اساسا به سه گروه تقسیم می شوند که در ذیل میخواهیم به شرح هر یک بپردازیم .

چگالش از یک بخار :

برای تشکیل خوشه های نانو متری تبخیر یک فلز جامد و سپس چگالش سریع آن که به صورت پودر ته نشین می شوند که مهم ترین مزیت این روش میزان کم آلودگی است در نهایت اندازه ذره با تغییر پارامتر های نظیر دما و محیط گاز و سزعت تبخیر کنترل می شود .

روش تبخیر در خلاء بر روی مایعات روان (verl) و روش سیم انفجاری جزء روش های چگالش از یک بخار محسوب می شوند .

سنتز شیمیایی :

رشد نانو ذرات در یک محیط مایع حاوی انواع واکنشگرها شامل روش سنتز شیمیایی می شود . روش سل ژل نیز نمونه چنین روشی است .

برای اندازه ذره میتوان با توقف فرایند زمانی که اندازه مورد نظر به دیا با انتخاب مواد شیمایی ذرات پایدار و توقف رشد یک انازه خاص کنترل نمود  اما آلودگی مواد شیمایی میتواند مشکل باشه در صورتی که این روش کم هزینه و پر حجم است .

فرایند حالت جامد :

برای ایجاد نانو ذرات ها می توان از روش آسیاب یا پودر کردن فرایند جامد می توان استفاده نمود . نوع ماده آسیاب شد و زمان آن و محیط اتمسفری خواص نانو ذرات تحت تاثیر این عوامل هستند .

نانو ذراتی که از فناوری های نوین به دست می آیند شامل .لیپوزم ها . درخت سان ها . نانو ذرات پلیمری . نانو ذرات کیتوزان و ذرات دارویی و …..

فناوری نانو
فناوری نانو و روش های ساخت نانو ذرات ها